Visuell retorik

Boken som jag läste heter Visuell retorik. Kort sagt handlar det om hur man kan använda sig av visuella uttrycksmedel för att skapa identiteter och relationer. När man talar om visuell retorik brukar de främst handla om olika visuella hjälpmedel som företag kan använda sig av för att understryka ett budskap. Hur kommunicerar och samverkar bilder med text, tal, ljud och grafisk design?

Olika budskap som inte uppfattas direkt som manipulerande kan vara de mest övertygande. Vilka visuella verktyg finns det och hur kan man använda sig av dessa när det gäller reklam?

Bilder är starka medel för att övertyga, det har ingen skillnad om bilden skapats i huvudet genom att lyssna eller om det är frågan om konkreta bilder. Det visuella brukar vara lättare att komma ihåg än ord, något som man läst. Vi kommer bättre ihåg färggranna, känsloväckande

Med hjälp av bilder kan man ge läsaren eller kunden känslan av att vara ögonvittnen. Bilder skapar oftast starka känslor

Något intressant som jag läste är att hur företag kan ’’tjuvkoppla’’ på kändisar.  Olika personer kan stå för olika värden eller stilar. Därför behövs det ett ansikte som utstrålar en viss personlighet eller anseende.  Detta var inget nytt för mig, men själva begreppet ’’tjuvkoppla’’ säger ganska mycket.

Bild

 

 

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a comment